DAF zet vol in op het maximale potentieel van hun medewerkers, met een visie op Talent Management die draait om een open werksfeer waar duurzame inzetbaarheid, persoonlijke groei en een prettige omgeving centraal staan. We gingen in gesprek met Ilse van Aalst, de kracht achter DAF's Talentmanagement, Ontwikkeling & Werving, over deze aanpak en de rol van medewerkersonderzoek hierin.
Elke twee jaar bundelt DAF sinds 2016 de krachten met Realise om welzijn en betrokkenheid van de 12.000 Europese werknemers grondig te evalueren. Bijzonder feitje: Om iedereen de kans te geven deel te nemen aan de employee survey, pauzeert DAF tijdelijk de productielijnen en worden ook papieren vragenlijsten ingezet. Dit resulteert al 4 metingen in een gemiddelde respons van boven de 80 procent!
We spraken met Ilse over hoe het medewerkersonderzoek bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie en welke rol deze data speelt bij teamontwikkeling.
“We vinden het belangrijk vinden dat mensen op de juiste plek zitten, dat ze de juiste skills hebben en dat we ze werken in de omgeving die voor hen passend is. Dat is best uitdagend, omdat we zoveel verschillende omgevingen binnen de organisatie hebben. We hebben mensen in dienst die trucks bouwen, mensen die software ontwikkelen, verkopers maar ook mensen die bezig zijn met de nieuwste technologieën om duurzame energiebronnen toe te passen in onze motoren. Dit maakt dat de definitie van Talent Management breed is, van ‘carrière maken’ tot het bewegen van mensen naar wisselingen in functie omdat het beter is voor de fysieke gezondheid van medewerkers, van fysiek werk tot kenniswerk. Eén ding is voor iedereen van belang en dat is dan ook de verbindende factor: duurzame inzetbaarheid.”
“Wij doen een DAF breed onderzoek, maar de resultaten zijn op teamniveau via het dashboard voor alle leidinggevenden in te zien. De impact die het onderzoek hierin maakt is de optelsom van al die individuele teams, die allemaal bezig zijn om een klein beetje beter te worden. Hoog over rapportages geven mooie inzichten, maar leiden niet tot concrete acties die voor iedereen relevant en impactvol zijn. Dat is met het onderzoek vanuit Realise anders. Je kan echt concrete acties starten die herkenbaar zijn voor de medewerkers, omdat ze samen met het team worden gedefinieerd. Het onderzoek is geen resultaat, maar de start. Als je dit goed inzet, is het een enorme stimulans voor teamontwikkeling.”
Ilse vervolgt: "Een veelvoorkomende valkuil bij werkbelevingsonderzoeken is de aanname dat je een compleet beeld van je organisatie krijgt. Hoewel je zeker inzichten verkrijgt, is het cruciaal om niet te vervallen in algemene oplossingen of programma's die je baseert op dat beeld. Het betekent niet dat die bevindingen voor de hele organisatie gelden. Zeker bij grotere organisaties zoals de onze heb je last van de wet van de grote aantallen; de belangrijke afwijkingen worden onzichtbaar door het grote gemiddelde. Juist de inzichten op teamniveau zijn goud waard, omdat je daar inzoomt op wat er echt speelt en elk team daarmee gerichte acties kan ondernemen."
“Structureel data verzamelen is een betrouwbaar instrument om de daadwerkelijke ervaringen van onze medewerkers over langere periodes inzichtelijk te maken. In plaats van te vertrouwen op buikgevoel of losse observaties, krijgen we concrete inzichten waarmee we gerichte acties kunnen ondernemen om aan de behoeften van onze medewerkers tegemoet te komen. Uiteindelijk zie je, zeker omdat we al sinds 2016 dit onderzoek doen, dat die gerichte acties op teamniveau leiden tot een verandering in onze organisatie als geheel.”
"Juist de inzichten op teamniveau zijn goud waard, omdat je daar inzoomt op wat er echt speelt en elk team daarmee gerichte acties kan ondernemen."
"Onze teams gaan in principe zelf aan de slag met de resultaten. Daarnaast kijken we naar specifieke aspecten die voor de hele organisatie gelden. Hoewel de resultaten en acties op teamniveau het belangrijkst zijn, proberen we thema’s die voor groepen medewerkers van belang zijn te identificeren en gerichte acties te ondernemen. Stel dat uit de resultaten blijkt dat een bepaalde groep medewerkers minder tevreden is over de work-life balance, dan kunnen we kijken naar passende maatregelen.”
Ilse vertelt enthousiast over de nieuwe dashboarding bij het onderzoek: “Doordat we met veel mensen binnen DAF naar de dashboarding van Realise kijken, hebben we veel en snel geschakeld met Realise over onze wensen. En maatwerk waar nodig toegepast.”
Tot slot voegt Ilse toe dat de impact van het dashboard breder is geworden. “Bij vertrek van medewerkers sturen we exitenquêtes. Deze hebben sinds kort dezelfde dwarsdoorsnede als in in het medewerkersonderzoek. Hiermee kunnen we de groep vertrekkende medewerkers beter vergelijken met degenen die blijven. Het lastige daarbij is wel dat er heel weinig medewerkers hun loopbaan elders voorzetten, maar zo’n 2% per jaar, waardoor je een hele kleine groep vergelijkt met een hele grote groep. Maar gelukkig biedt het dashboard van Realise zoveel mogelijkheden dat we toch relevante vergelijkingen kunnen maken, zonder dat de anonimiteit van de respondenten in gevaar komt.”
DAF is marktleider op de Nederlandse vrachtwagenmarkt en dochteronderneming van PACCAR Inc, wereldleider in het ontwerp en de productie van lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen. DAF heeft alleen in Nederland al 8.000 trotse medewerkers en in Europa zijn dit er bijna 12.000.